Pressmeddelande: Snart blir Sverige sämst i Europa på att kontrollera bilars utsläpp

Transportstyrelsen har föreslagit nya regler gällande besiktning av bilar. De föreslagna regelförändringarna inkluderar bland annat höjda gränsvärden för utsläpp, vilket går tvärt emot Sveriges miljö- och klimatambitioner. Det menar de svenska fordonsbesiktarna, som nu varnar för att Sverige kommer ha sämre miljökontroll vid besiktning än stora delar av övriga Europa.

Fordonsbesiktningsbranschen är en del av Swetic, som är branschorganisationen för företag som arbetar med provning, besiktning, kontroll och certifiering av fordon. Fordonsbesiktarna reagerar starkt på Transportstyrelsens nya regler.

– Miljökontrollerna är redan idag otillräckliga. Transportstyrelsen och regeringen har haft möjlighet att förbättra dem, men nu går myndigheten istället fram med förslag som kraftigt motarbetar Sveriges ambitioner på klimat- och miljöområdet, säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.

Det är myndighetens föreskrifter för besiktning av fordon som ska uppdateras. Förslaget inkluderar bland annat förändrade gränsvärden för utsläpp. Det handlar om vilka nivåer av utsläpp av bland annat partiklar som ska tillåtas vid besiktning av bilar samt hur dessa avvikelser ska mätas. Reglerna ska börja gälla den 20 maj och förändringarna berör drygt 966 000 personbilar, 233 000 lätta lastbilar samt 41 000 tunga fordon – totalt cirka 1,2 miljoner fordon.

– Förslaget innebär att bilar som släpper ut skyhögt mycket mer än vad som är tillåtet när bilarna säljs, nu istället ska släppas igenom besiktningen, fortsätter Fornander.

Fordonsbesiktarna menar att Transportstyrelsen verkar ha missförstått EU:s nya direktiv gällande besiktning och att det alltså inte alls är nödvändigt att ändra reglerna så de tillåter mer utsläpp från svenska bilar än vad som är tillåtet idag. Tyskland, Finland, Polen och Rumänien är länder som nu tar krafttag för att besiktningen ska bidra till att minska vägtrafikens utsläpp genom skärpta gränsvärden och mer träffsäker miljökontroll, medan Sverige verkar gå en helt annan väg än resten av EU.

– Vi ställer oss frågande till varför Sverige ska vara sämst i klassen på att kontrollera att bilar inte släpper ut för mycket. Vi undrar varför regeringen och särskilt Miljöpartiet vill att Sverige ska vara sämre än exempelvis Polen och Rumänien på att kontrollera detta. Det är fullt möjligt för Sverige att ta ledartröjan i miljö- och klimatarbetet, men man verkar ha valt en helt annan väg i det här fallet, avslutar Tord Fornander.

Läs pressmeddelandet Snart blir Sverige sämst i Europa på att kontrollera bilars utsläpp här

Ökad säkerhetsmedvetenhet inför arbete i slutna utrymmen

Med en ökad medvetenhet om de risker som finns och de åtgärder som krävs, är målet att minimera risken för

Nytt fokus satt för 2024